Thursday, August 27, 2009

MASYARAKAT ISLAM DI INDIA

Pengenalan
Di kalangan masyarakat Arab, India dikenali sebagai Sind atau Hind. Sebelum kedatangan Islam, India telah pun mempunyai
hubungan perdagangan dengan masyarakat Arab. Apabila Islam hadir, hubungan perdagangan antara India dan Arab masih
diteruskan. Kawasan-kawasan pantai termasuk Lautan Hindi telah menjadi sasaran para pendakwah untuk menyebarkan agama Islam.

Perkembangan Awal Agama Islam di India
Islam mula tiba di India pada kurun ke-7 M.

636-637 M, tentera Islam cuba menawan Thana - gagal.

634 M, tentera Islam menyerang India - dipimpin oleh Abdullah Bin Amir - berjaya menawan sebahagian besar Lembah
Hind.

Zaman Muawiyah Bin Abu Sufian - menawan Kabul dan Lahore.

Zaman Khalifah al-Walid Bin Abdul Malik - menembusi benteng pertahanan India.

712 M, Muhammad Bin al-Qasim menawan Daibul dan meruntuhkan beberapa buah kuil Hindu dan Buddha dan
mendirikan sebuah masjid.

Kemudian, beliau dilantik menjadi Gabenor wilayah Multan.

Ramai orang menyambut ketibaan tentera Islam seperti puak Jat dan Med.

Beliau:
(a) membebaskan orang yang tidak menentang atau tidak terlibat dalam perang;
(b) menjamin keselamatan harta benda dan nyawa penduduk;
(c) mengenakan jizyah terhadap bukan Islam; dan (d) menjamin tidak meruntuhkan kuil dan gereja kalau mematuhi pemerintahan Islam.

Ramai rakyat dari golongan Brahmin telah dilantik untuk menjawat jawatan tinggi.

Perkembangan Islam terbantut apabila Muhammad Bin al-Qasim diperintah pulang oleh Khalifah Bani Umayyah.

Kerajaan Ghaznawi
Zaman Mahmud Ghaznawi, Punjab menjadi daerah Islam.

Penaklukan Punjab menamatkan ancaman lanun terhadap pedagang Islam, menamatkan ancaman raja Hindu terhadap Kerajaan Bani Umayyah.

Kalinjar, Lahoer, Gwalior, Kanauj, Delhi dan Ajmer diserah semula kepada penduduk tempatan untuk meneruskan pemerintahan mereka.

Masyarakat Hindu tidak tertindas, malah ada yang dilantik menjawat jawatan penting. Misalnya, Tilak seorang jeneral
beragama Hindu dilantik sebagai pemerintah wilayah Punjab.

Kerajaan Ghori
Muhammad al-Ghori menakluk semula wilayah yang membebaskan diri semasa Kerajaan Ghaznawi.

Setiap wilayah ditinggalkan seorang wakil untuk memerintah mangikut lunas Islam.

Pembesar Hindu tidak dibenarkan mengendalikan pentadbiran daerah.

Setelah kemangkatan Muhammad al-Ghori - Kerajaan Ghori mulai berpecah-belah.


Kesultanan Delhi

Terdiri daripada Kerajaan Mamluk, Dinasti Tughluq, Dinasti Khalji, Dinasti Lodi, Dinasti Suri, Dinasti Syeid - Delhi
menjadi pusat pemerintahan.

Dinasti Mamluk diasaskan oleh Qutbuddin Aibek (bekas hamba Muhammad al-Ghori) - seorang yang tegas dan adil -
seorang pemurah (sehingga digelar Laksh-Baksh).

Dinasti Mamluk berakhir pada zaman Ghiyasuddin Balban - beliau berjaya membentuk dan membangunkan masyarakat
bertamadun.

Alauddin Khilji - pemerintah terkenal Dinasti Khilji.

Baginda bercita-cita menakluki dunia seperti Iskandar Zulkarnain.

Mengenai projek ini - baginda memerintah agar perkataan Iskandar kedua ditulis pada mata wang negara.

Atas nasihat Allu Muluk, niatnya dihentikan - baginda dinasihati supaya memberi perhatian dalam pentadbiran negara,
meneruskan usaha menewaskan raja Hindu yang belum tunduk kepada Delhi.

Atas nasihat ini, baginda mula
(a) mengharamkan penjualan minuman keras;
(b) mengawal perkahwinan antara pembesar;
(c) mengharamkan perhimpunan pembesar tanpa kebenaran Wazir; dan (d) memaksa memulangkan cukai yang dikutip kepada penduduk terhadap Zamindar.

Pada zaman ini, kegiatan perdagangan dijalankan di kawasan Teluk Benggala sehingga Pergunungan Kabul dan dari
Tulingana ke Kashmir.

Kerajaan Moghul

Akbar

Pemerintah ke-3 Kerajaan Moghul.

Seorang yang mengamalkan dasar liberal.

Beliau;
(a) mengasingkan hal ehwal pentadbiran dengan agama;
(b) menghapuskan perbezaan yang berasaskan agama dan bangsa;
(c) semua rakyat diberi hak sama rata sama ada menganut Islam atau tidak; dan
(d) amalan perhambaan dihapuskan - mendapat sokongan politik daripada semua rakyat.

Beliau menggalakkan perkahwinan politik di antara kerabatnya dengan kerabat diraja Hindu, misalnya baginda sendiri
mengahwini puteri Raja Rajputna - mereka masing-masing boleh mengamalkan agama asal setelah berkahwin.

Semua rakyat dibenarkan untuk memegang jawatan kerajaan, misalnya Todal Mal menjadi panglima dan bendahari; Man
Singh menjadi panglima juga dan gabenor.

Baginda berusaha segera menghapuskan pemerontakan yang boleh mengapikan isu perkauman dan keagamaan.

Bahasa Arab - bahasa agama.

Bahasa Turki - untuk bangsawan

Bahasa Parsi - bahasa istana dan kesusasteraan

Bahasa lain seperti Urdu (gabungan Arab, Parsi dan Hindi) dipopularkan.

Kolej dan sekolah ditubuhkan - kurikulum pendidikan digubal.

Rakyat miskin diberi pendidikan percuma.

Undang-undang digubal bagi membolehkan orang bukan Islam memasuki sekolah khas untuk orang Islam.

Pendidikan wanita juga diberi perhatian.

Undang-undang perkahwinan diperkenalkan (a) umur berkahwin - lelaki 16 keatas dan perempuan 14 keatas; (b)
perkahwinan mesti dilangsungkan atas persetujuan kedua-dua mempelai; (c) mahar yang tinggi dilarang; dan (d) perkahwinan
poligami dilarang (berkahwin campur digalakkan dalam masyarakat majmuk).

Baginda melarang adat sati, tidak menggalakkan para janda berkahwin lagi dan melarang berkhatan bagi kanak-kanak di
bawah umur 12 tahun.

Dari segi agama, semua rakyat bebas beragama, agama bukan ukuran kedudukan.

Baginda juga memperkenalkan agama baru - Din Illahi (1581 M).

Din Illahi - gabungan Islam, Hindu, Kristian dan Zoroster. Melakukan pemujaan Tuhan dari semua agama utama di India.

Ciri-ciri:
(a) sebutkan Allahu-akbar dan jalla jalaluh ketika bertemu dengan rakan; (
b) jamuan mengingati arwah yang mati sekali seumur hidup;
(c) menahan diri memakan daging;
(d) tidak menaiki kenderaan sesama tukang sembelih, nelayan atau penangkap burung;
(e) tidak boleh mengadakan hubungan jenis dengan wanita hamil, tua, mandul, gadis bawah umur;
(f) tidak boleh berkelakuan mengikut hawa nafsu; dan
(g) dilarang menyalahguna kuasa, tipu, mengumpat, berlaku zalim, memeras ugut, bermegah diri.

Usaha Akbar mempopularkan agama Din Illahi telah menjejaskan perkembangan Islam. Contoh: hari beribadat ditetapkan
pada hari Ahab sahaja, jizyah terhadap orang bulan Islam turut dihapuskan.

Akbar turut menghapuskan kira-kira 80 jenis cukai bagi meringankan golongan miskin, antaranya cukai pasar, cukai tanah dan sebagainya.

Baginda telah memberi bantuan kepada mangsa kemarau.

Bagi mengatasi pengemis, pusat orang miskin didirikan di Khaipura (Islam) dan Pharmapura (Hindu).

Kalendar Islam turut dihapuskan.
82

Aurangzeb
Baginda cuba mengembalikan kedaulatan umat Islam.

Dari segi sosial, banyak surau dan masjid dibina bagi menggalakkan solat berjemaah, orang Islam dibenarkan berkahwin secara poligami, orang Islam dibenar menyembelih lembu dan orang bukan Islam dikenakan jizyah.

Dari segi politik, orang bukan Islam dihadkan memegang jawatan penting.

Dari segi ekonomi, aktiviti pertanian digalakkan.

No comments:

Post a Comment